História BMI a dnešné metódy merania

Historicky je Body Mass Index pôvodne Quteletov index. V roku 1836 si Belgická poisťovacia spoločnosť u Adolphe Queteleta objednala navrhnúť nejaký systém, ktorý by dokázal predpovedať zdravotný stav jej klientov.

Adolphe Quetelet bol polyhistor. Astronóm, matematik, štatistik a sociológ. Na obrázku je tvár a krátky súhrn. Prišiel s konceptom BMI ešte v predminulom storočí.
Adolphe Quetelet bol polyhistor. Astronóm, matematik, štatistik a sociológ.

Názov Body mass Index je dnes asi najznámejší v skratke BMI a po našom to znamená Index telesnej hmotnosti. Dlhé desaťročia bol zabudnutým pojmom. Až začiatkom 70. rokov minulého storočia sa dostal viac do povedomia. V roku 1972 v časopise Journal of Chronic Diseases publikoval Ancel Benjamin Keys, že BMI je najlepší spôsob, ako sa dá vypočítať miera obezity na základe výšky a váhy. Neskôr tieto výsledky popularizoval National Institutes of Health takže zhruba od roku 1985 sa BMI používalo ako rýchla metóda. Rýchlosť výpočtu bola hlavnou výhodou a preto sa tak ľahko tento výpočet uchytil aj keď sa vedelo, že nie je presný.

Neskôr sa hľadali iné metódy, ktorými sa dá predpovedať ohrozenie života na základe čo najjednoduchších meraní. Jednou z nich je aj WHR index.

WHR Index – presnejšia metóda predpovede zdravia

V angličtine Waist to hip ratio, skratka WHR. Ide o výpočet, ktorý pomerne presne predpovedá riziko úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia. Je to metóda, ktorá je presnejšia nielen v porovnaní s BMI, ale u starších ľudí je presnejšia, ako samotný obvod pása.

Kalkulačka WHR indexu


Obvod pásu:  cm a Obvod bokov:  cm


Výpočet WHR indexu:


WHR index je oveľa prísnejší, ako BMI. Vyhodnotí pomer medzi obvodom pása a obvodom bokov. Na základe výsledku potom viete určiť mieru rizika. Vzorec na výpočet WHR:

WHR = obvod pásu delený obvodom bokov

Ak máte obvod bokov 60 a pás 90 centimetrov, delíte 60:90 a výsledkom je WHR 0,6.

Výsledok si potom môžete porovnať aj v tejto tabuľke.

periférnavyrovnanácentrálnariziková
ženy< 0,750,75–0,80,8–0,85> 0,85
muži< 0,850,85–0,90,9–0,95 > 0,95

Vyhodnotenie výsledkov WHR určuje druh distribúcie tuku.

  • Periférna distribúcia tuku znamená, že tuk sa hromadí „na periférii“, teda na bokoch a v oblasti zadku. Je normálna u žien, je daná geneticky a zvyčajne sa nedá ovplyvniť chudnutím. Nespôsobuje zdravotné ťažkosti. Často sa to ženám nepáči ak majú „veľký zadok a stehná“.
  • Vyrovnaná distribúcia tuku znamená normálnu postavu a najmä nízke riziko vzniku rôznych metabolických či kardiovaskulárnych ochorení.
  • Centrálna distribúcia tuku ukazuje na to, že tuk sa hromadí v bruchu. Ešte nie je dôvod na paniku, ale je to signál, že postava sa už mení z driečnej na valcovitú. Bolo by vhodné preskúmať svoju životosprávu a mierne ju poopraviť.
  • Riziková distribúcia tuku už je signálom vysokého rizika kardiovaskulárnych chorôb. Čím väčšie brucho, tým väčšie riziko. Inými slovami už hovoríme o obezite a s ňou treba niečo robiť aj v prípade, že podľa BMI možno ešte nemáte žiadne problémy.

Podobne, ako pri BMI indexe, aj WHR už má svoj zenit za sebou. V odbornom prostredí sa už od neho tiež začína upúšťať. Pre štatistické spracovanie nie je celkom presný. Pre nás však môže byť stále užitočným signálom. V podstate nemusíte nič merať:

Kým máte boky širšie ako brucho, je všetko v poriadku. Samozrejme, brucho musí byť normálne, teda muži pod 90 a ženy pod 78 centimetrov.

Odporúčania pre miesta, kde presne sa má meranie obvodu pása a bokov anatomicky správne vykonať sú pomerne presne špecifiikované Svetovou zdravotníckou organizáciou dokument s podrobnosťami tu. Merať sa má na anatomicky pomerne presne špecifikovaných miestach tela. V praxi sa však používa o niečo jednoduchší postup: meria sa tam, kde sú brucho aj boky najväčšie.

Nakoniec sa pozrime na jeden z najnovších pokusov, ako čo najpresnejšie určiť mieru rizika ohrozenia zdravia:

A Body Shape Index, skratka ABSI

Na City College v New Yorku pred časom pripravili nový vzorec, ktorý nazvali index tvaru tela (A Body Shape Index, skratka ABSI). Je to v súčasnosti jeden z novších pokusov, ako vylepšiť nedostatky BMI. Aj tento index primárne predpovedá mieru rizika najmä na kardiovaskulárne ochorenia. Aj keď výpočet je trocha iný, zostáva v platnosti, že ak máte priveľké brucho, alebo ste príliš chudí, vaše zdravie je ohrozené.

Body Shape Index (ABSI) pridáva do výpočtu obvod pása.

Hlavnou výhodu ABSI indexu je že zohľadňuje množstvo vnútrobrušného tuku a zároveň dokáže do istej miery odhadnúť aj zloženie tela – koľko máte v tele tuku a koľko tvoria svaly.

VekMužiŽeny
300,0790,077
400,0810,078
500,0830,079
600,0840,081
700,0850,083
800,0880,085
  • Ak váš výsledok ABSI je nižší ako číso v tejto tabuľke, riziko srdcovocievnych ochorení sa znižuje.
  • Ak ale váš ABSI je vyšší, riziko sa zvyšuje.

ABSI index a riziko ohrozenia zdravia

ABSI hodnotaRiziko
Menej ako -0.868Veľmi nízke
Medzi -0.868 až -0.272Nízke
Medzi -0.272 až +0.229Priemer
Medzi +0.229 až +0.798Vysoké
Viac ako +0.798Veľmi vysoké

Ako sa počíta ideálna váha

Ako vyzerá ak schudnete 10 bodov BMI?